Sukkerfri jul: Sunnere, myke kakemenn

Kakemenn hører med til jul. Jeg er vokst opp med tynne, sprø kakemennkjeks. Her på vestlandet hvor jeg nå har endt opp, skal kakemenn være myke og tykke. Jeg innså etter at deigen sto i kjøleskapet at jeg bare hadde blomster og sommerfugl-former, derfor ble det ikke akkurat rette julestemninga av dem. Det ble heldigvis ikke noe problem, for kakene falt i smak både hos meg og samboer, og er allerede borte. Til neste runde skal jeg kjøpe nye former.

Å spise noen kuler av denne deigen ga meg en skikkelig nostalgisk følelse. Vi har gjennom hele min barndom bakt kakemenn sammen med naboene våre, og det var et av førjultidens høydepunkter. Så sleng på julemusikken, og inviter store og små du er glad i til kakemannbaking!

Sukkerfrie kakemenn

Ingredienser:
75 gram smeltet smør
200 gram kesam
1 dl lettmelk
½ ts vaniljeessens
½ dl tagatesse
2 dl sukrin gold
1 ts hornsalt
2 dl finmalte, skolde mandler
½ dl fiberfin
6 dl hvetemel

Smelt smøret, og rør inn kald melk og deretter kesam og vaniljeessens. Bland de tørre ingrediensene i en stor bakebolle. Bland det våte i det tørre til du har en litt fuktig deig. Dekk deigen til med plast og sett i kjøleskapet et par timer. Den kan gjerne stå over natta.

Kjevle ut til deigen er 3-5 mm og stikk ut ønskede former. Dersom deigen er klissete, kan du gjerne bruke litt mel til kjevlingen.

Legg på bakepapirkledd stekebrett og stek midt i ovnen på 170 grader. Steketid avhenger av tykkelse og størrelse på kakene. Mine tok omlag 10 minutter.

Tips: Du kan bytte ut mandlene og fiberfin med hvetemel om ønskelig. Du kan også bruke bare tagatesse i stedet for sukrin gold. Husk å halvere mengden!

Tips 2: Samme deig kan brukes til tynne kakemenn, men deigen må da kjevles veldig tynn, 1-2 mm, og kakene stekes litt lengre og på svakere varme.

Tips 3: Kakemenn med lettmargarin og hvitost er luksuskos!

2 kommentarer om “Sukkerfri jul: Sunnere, myke kakemenn

  1. De så gode ut….. men hvor sunn/usunn er de?
    Jeg er jo gbp operert selv men sliter med de siste 10 kg, så jeg teller kcalorier og desverre tåler jeg alt….dumper kun hvis jeg spiser for mye…og da er det mye for mye.

    Og så elsker jeg jo denne slags kaker da, og greier ikke si nei…..

    Kanskje jeg burde la være….

    Men har du regnet på kcal innholdet?

    • Jeg har ikke regnet på kaloriinnholdet. For min del er tanken med denne oppskriften mer å fokusere på sunnere ingredienser og mest mulig protein. Dette gjør det til et sunnere alternativ, men ikke nødvendigvis med mindre kalorier. For eksempel har malte mandler mer kalorier enn hvetemel, men inneholder mye sunt fett og proteiner i motsetning til melet. Derfor har jeg valgt å erstatte noe av melet med dette. Jeg har også byttet litt smør med kesam for å få mer proteiner inn. På grunn av dette metter de mer enn vanlige kakemenn.

      Kalorimessig er det mange andre kaker jeg ville prioritert før denne dersom du teller kalorier. Jeg kommer for eksempel til å legge ut en oppskrift på kokosboller. De er fettfrie og har veldig lite kalorier og mye protein. Dersom du velger å bare rulle dem i kokos og la sjokoladen være, vil de bli helt super lavkalorisnop.

      Kampen mot de siste kiloene tror jeg mange føler på. Stå på videre!

Legg igjen en kommentar